Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

تک پدیا: با انواع سوییچ کیبوردهای مکانیکال آشنا شوید

هر چیزی که لازم است بدانید...

زمان مطالعه: 16 دقیقه

کیبوردهای مکانیکال (Mechanical) در سال‌های اخیر نزد کاربران حرفه‌ای، مخصوصاً گیمرها، به محبوبیت بالایی دست پیدا کرده‌اند. اگر از آن دسته کاربرانی هستید که قصد دارند با کیبورد معمولی و Membrane خود خداحافظی کرده و به سراغ یک کیبورد مکانیکال و مدرن بروند، بدون شک این سوال برایتان به وجود می‌آید که کدام نوع از سوییچ کیبوردهای مکانیکال، بهتر یا برای کار شما، مناسب‌تر است.

خوشبختانه در این قسمت از سری مطالب «تک پدیا» تصمیم گرفتیم به سراغ این موضوع مهم و بحث برانگیز در دنیای گسترده کیبوردها برویم و شما را با انواع و اقسام سوییچ‌ کیبوردهای مکانیکال آشنا نماییم. پس از مطالعه این قسمت از تک پدیا، بدون شک درک بهتر و عمیق‌تری نسبت به کیبوردهای مکانیکال و انواع سوییچ آن‌ها پیدا می‌کنید و کارتان برای انتخاب و خرید مدل و نوع مناسب،‌ بسیار راحت‌تر می‌شود. بنابراین تا انتهای این مطلب با لیون تک همراه باشید.

کدام سوییچ را انتخاب کنم؟

کیبورد حرفه‌ای و جذاب Huntsman V2 Analog که در ادامه متن بیشتر با نوع و کارکرد سوییچ‌ آن آشنا می‌شوید
کیبورد حرفه‌ای و جذاب Huntsman V2 Analog که در ادامه متن بیشتر با نوع و کارکرد سوییچ‌ آن آشنا می‌شوید

متأسفانه هیچ پاسخ ساده و سرراستی برای سوال «کدام سوییچ را انتخاب کنم؟» وجود ندارد. این موضوع در واقع به ترجیح و نوع تجربه شما به عنوان کاربر بستگی دارد. در هنگام کار کردن با کیبورد،‌ تا چه حد صدایی که از آن درمی‌آید را تحمل می‌کنید یا محیط پیرامون شما چقدر نسبت به این صدا حساس است؟ آیا می‌خواهید در هر بار فشردن یک کلید، ضربه یا پرشی را حس کنید یا یک فشار آرام راضی‌تان می‌کند؟ استایل تایپ کردن شما با کیبورد به چه شکل است؟ آیا آرام تایپ می‌کنید یا دکمه‌ها را به سختی فشار می‌دهید؟ آیا با کیبورد خود بیشتر به تجربه بازی‌های ویدیویی مشغول می‌شوید یا تایپ می‌کنید؟

اگر تمام این سوالات مهم و عمومی که ممکن است برای هر کاربر به وجود بیاید در ذهنتان وجود دارد، نگران نباشید. این مطلب راهنمایی برای شما ساخته شده است.

سوییچ‌ مکانیکال چیست؟

سوییچ‌های مکانیکال در واقع مکانیزم‌هایی هستند که زیر هر کلید جای گرفته‌اند. این سوییچ‌ها فعال شدن یا به نوعی کارکرد هر کلید را تعیین می‌‌کنند. شما می‌توانید در تصویر پایین، نگاهی به سوییچ کیبورد مکانیکال داشته باشید:

سوییچ‌های کیبورد مکانیکال
سوییچ‌های کیبورد مکانیکال و ابزار خارج کردن سوییچ‌ و کلید

اما یک سوییچ مکانیکال از چه اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است؟ بیایید نگاهی عمیق به آن داشته باشیم:

اجزای مختلف یک کلید در کیبوردهای مکانیکال
اجزای مختلف یک کلید در کیبوردهای مکانیکال
  1. صفحه کلید (Keycap): صفحه کلید یا همان کلید روکش که در بالاترین قسمت قرار می‌گیرد، بخشی از سوییچ مکانیکال محسوب نمی‌شود اما صدایی که در زمان فشردن یک کلید ایجاد می‌شود، کمی به آن بستگی دارد.
  2. ساقه (Stem): شکل و شمایل ساقه، میزان تحریک و فاصله (بازه) حرکت سوییچ را متغیر می‌سازد. در واقع این ساقه است که حس ضربه زدن و فشردن کلید‌های کیبورد را القا و نوع سوییچ را تعیین می‌کند.
  3. پوشش بالایی (Upper Housing): این قسمت وظیفه دارد تا ساقه را راهنمایی و محافظت کند. این دقیقاً همان قسمتی است که در هنگام فشردن کلید، Keycap به آن برخورد می‌کند.
  4. فنر پیچیده (Coil Spring): مقاومت فنر پیچیده که در پایین پوشش بالایی قرار گرفته، مقدار فشاری که برای درگیر یا تحریک کردن یک کلید لازم است را تعیین می‌کند. این فنر همچنین سوییچ را برای بازگشت به موقعیت اصلی خود، راهنمایی و هدایت می‌کند.
  5. غلاف پایه (Base Housing): این قسمتی است که پوشش بالایی در آن جای گرفته و می‌نشیند. Base Housing در واقع همان قسمتی است که کلید را به PCB متصل می‌سازد.
  6. تقاطع اتصال (Crosspoint Contact): یک تکه کوچک از جنس فلز یا طلا که الکتریسیته داخل آن جریان پیدا می‌کند. زمانی که یک کلید را فشار می‌دهید، مکانیزم برخورد به PCB ضربه می‌زند و مدار سوییچ را می‌بندد. در نتیجه، فشردن یک کلید رندر می‌شود و اثر آن را در کامپیوتر خود مشاهده می‌کنیم.
انواع سوییچ کیبوردهای مکانیکال

سوییچ کیبوردهای مکانیکال بسته به ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند، دسته بندی می‌شوند. به صورت کلی سه نوع سوییچ وجود دارد که شامل سوییچ‌های خطی (Linear switches)، سوییچ‌های لمسی (Tactile Switches) و سوییچ‌های کلیکی (Clicky Switches) می‌شوند. اما بیایید به صورت دقیق ببینیم دسته‌ بندی‌های اصلی سوییچ کیبورد‌های مکانیکال به چه شکلی هستند:

سوییچ‌های خطی

سوییچ‌های خطی، ساده‌ترین نوع سوییچ هستند. این سوییچ‌ها از همان زمانی که شروع به فشردن کلید می‌کنید تا زمانی که کلید به جای اولیه خود بازمی‌گردد، یک حس ثابت دارند. با این سوییچ، هیچ بازخورد لمسی یا صدایی در زمان زدن نقطه تحریک (نقطه‌ای که فشار کلید ثبت می‌شود و معمولاً در میانه‌های راه وجود دارد) دریافت نمی‌شود. بنابراین در این کیبوردها شما معمولاً هر کلید را تا انتها فشار می‌دهید.

سوییچ‌های لمسی

زمانی که نقطه تحریک در سوییچ‌های لمسی فعال می‌شود، بازخوردهای لمسی را از خود نشان می‌دهند. زمانی که یک کلید به سمت پایین حرکت می‌کند، شما می‌توانید یک جهش و ضربه کوچک در جهت عکس را حس کنید. این جهش و ضربه دافعه مانند به شما اعلام می‌کند که فشار و ثبت کلید با موفقیت انجام شده است.

سوییچ‌های کلیکی
آشنایی با رنگ سوییچ‌ کیبورد های مکانیکال
آشنایی با رنگ سوییچ‌ کیبورد های مکانیکال

سوییچ‌های کلیکی در زمانی که نقطه تحریک آن‌ها زده می‌شود، دارای یک صدا و نویز اضافی هستند. بزرگترین نقطه قوت و عامل برتری برای سوییچ‌های لمسی و کلیکی این است که شما مجبور نیستید آن‌ها را تا انتها به سمت پایین فشار دهید. با این سوییچ‌ها شما می‌توانید پس از دریافت بازخورد، سریعاً کلید را رها کنید.

محبوب‌ترین نوع سوییچ کیبوردهای مکانیکال از طرف شرکت سازنده سوییچ آلمانی، یعنی شرکت چری (Cherry) است. چری برای اولین بار در سال 1980، سوییچ Cherry MX را ساخت و پتنت آن را ثبت کرد. این سوییچ از همان زمان تا به حال، به یک استاندارد شناخته شده برای تمام کیبوردهای مکانیکال تبدیل گشت. تاکنون تقریباً تمام کیبوردهای مکانیکی از سوییچ‌های چری استفاده کرده‌اند. با این حال، امروزه پتنت و ثبت اختراع شرکت چری منقضی شده و همه اجازه دارند تا از کانسپت و مفهوم سوییچ‌های Cherry MX استفاده کنند. با روند رو به رشد محبوبیت کیبوردهای مکانیکال در سال‌های اخیر، چندین شرکت و تولید کننده، سوییچ‌های مخصوص خود را برای کیبوردهای مکانیکال معرفی کرده‌اند اما سوییچ‌های Cherry MX همچنان بسیار محبوب‌اند.

انواع سوییچ‌های Cherry MX

سوییچ‌های Cherry MX به دلیل ساقه‌ها یا Stemهایشان نامگداری شده‌اند. هر رنگ به معنی خصوصیات و ویژگی‌های متفاوت است. بنابراین زمانی که شخصی در حال صحبت از ترجیح خود برای انتخاب سوییچ است، عملاً درباره موارد ظاهری صحبت نمی‌کند. با این حال، برخی از شرکت‌های تولید کننده تصمیم می‌گیرند که رنگ سوییچ را با رنگ پس زمینه کیبورد خود، مرتبط سازند اما به صورت کلی رعایت شدن آن برای تمام مدل‌ها، هیچ الزامی ندارد. چهار سوییچ Cherry MX که بیشتر از هر سوییچ دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر می‌شوند:

سوییچ چری مشکی (Cherry MX Black)
سوییچ چری مشکی (Cherry MX Black)
سوییچ چری مشکی (Cherry MX Black)

Cherry MX Black یا سوییچ چری مشکی یک سوییچ خطی است، بنابراین زمانی که نقطه تحریک آن را به کار می‌اندازید، هیچ بازخوردی دریافت نمی‌کنید و همچنین با فشار دادن کلیدها تا انتها، نویز و صدا ایجاد می‌شود. سوییچ Cherry MX Black نیروی تحریک بالایی بالغ بر 60 سانتی نیوتون (cN) دارد و از آنجایی که هیچ بازخوردی از نقطه تحریک دریافت نمی‌کنید، معمولاً هر کلید روی کیبورد را تا انتها فشار می‌دهید. به همین دلیل است که با این نوع سوییچ، احتمال فشار اتفاقی و ناخواسته یک کلید، کاهش پیدا می‌کند. با این حال در طرف دیگر قضیه، فشار دادن هر کلید تا انتها می‌تواند در طولانی مدت شما را خسته کند.

با توجه به خصوصیات سوییچ Cherry MX Black، این نوع سوییچ بیشتر توسط گیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ مخصوصاً برای بازی‌های استراتژی همزمان (Real-Time Strategy) و شوتر اول شخص (First Person Shooter). این در حالی است که نویسندگان و تایپیست‌ها، معمولاً سوییچ‌ دیگری را برای کار خود انتخاب می‌کنند. از ماه اگوست سال 2015، یک نسخه بدون صدا و نویز از این سوییچ در دسترس قرار گرفته که Cherry MX Black Silent نام دارد.

نام Cherry MX Black
سازنده Cherry
سوییچ خطی
فاصله تحریک 2 میلی متر
نیروی تحریک 60cN
سوییچ چری قرمز (Cherry MX Red)
سوییچ چری قرمز (Cherry MX Red)
سوییچ چری قرمز (Cherry MX Red)

Cherry MX Red یا سوییچ چری قرمز، شبیه به سوییچ‌ Cherry MX Black است. هر دو این سوییچ‌ها خطی‌اند و هیچ بازخورد خاصی را در زمان فشار کلید‌ها به شما نمی‌دهند. تفاوت میان این سوییچ‌ها این است که Cherry MX Red برای استفاده به نیروی تحریک کمتری (فقط 45 سانتی نیوتون) نیاز دارد. از آنجایی که با نیروی تحریک کمتر، تحریک و درگیر کردن سوییچ به صورت ساده‌تری انجام می‌شود، این نوع از سوییچ‌ها باب میل گیمرها است و بیشتر در کیبوردهای گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از ماه آگست سال 2015، یک نسخه بدون صدا و نویز از این سوییچ در دسترس قرار گرفته که Cherry MX Red Silent نام دارد.

از نمونه‌ کیبوردهای مجهز شده به سوییچ چری قرمز می‌توان به کیبورد مکانیکال گیمینگ کورسیر K70 RGB MK.2 CHERRY MX Red و کیبورد گیمینگ ایسوس ROG Strix Flare Cherry MX Red اشاره کرد.

نام Cherry MX Red
سازنده Cherry
سوییچ خطی
فاصله تحریک 2 میلی متر
نیروی تحریک 45cN
سوییچ چری آبی (Cherry MX Blue)
سوییچ چری آبی (Cherry MX Blue)
سوییچ چری آبی (Cherry MX Blue)

Cherry MX Blue یا سوییچ چری آبی بیش از همه باب میل نویسندگان و تایپیست‌ها به شمار می‌رود. این سوییچ دارای بازخورد لمسی است و صدای کلیک بلند و واضحی دارد. این سوییچ‌ها مطمئن می‌شوند که زدن نقطه تحریک را حس می‌کنید و به همین دلیل به شما اجازه تایپ با سرعت بسیار بالایی را می‌دهند. با این که عادت کردن به این تندی و عدم لزوم به فشار دادن سوییچ تا انتهای راه، ممکن است کمی زمانبر باشد، اما زمانی که کاملاً به آن عادت کنید، متون خود را به سرعت و به شکل حرفه‌ای تایپ می‌کنید. علاوه بر این، توجه داشته باشید که صدای کلیک‌‌ها در هنگام تایپ، می‌تواند بسیار رضایت بخش باشد. به صورت کلی زمانی که به تایپ کردن با سوییچ‌های Cherry MX Blue عادت می‌کنید، نوشتن با کیبوردها و سوییچ‌های معمولی برایتان خسته کننده می‌شود.

این حقیقت که سوییچ های Cherry MX Blue برای نویسنده‌ها و تایپیست‌ها خوب و مناسب‌اند، دلیلی بر بد بودن آن‌ها برای گیمرها نیست! در واقع بسیاری از کیبوردهای گیمینگ در حال حاضر از این سوییچ بهره می‌گیرند اما برای پیدا کردن جایگاه خود، مجبور به رقابت با سوییچ‌های ترکیبی (هایبرید) هستند.

البته بد نیست نکته‌ای را درباره کیبوردهای مکانیکال با سوییچ Cherry MX Blue توضیح دهیم. این سوییچ‌ها به دلیل صدای بالایی که در هنگام کار تولید می‌کنند، ممکن است باعث آزار و اذیت همکاران (محیط کار) و افراد خانواده (خانه) شوند.

از نمونه‌های معمولی کیبورد مجهز شده به سوییچ چری آبی، می‌توان به کیبورد مکانیکال گیمینگ ردراگون Mitra K551 RGB Blue Switch اشاره کرد.

نام Cherry MX Blue
سازنده Cherry
سوییچ کلیکی
فاصله تحریک 2.2 میلی متر
نیروی تحریک 60cN
سوییچ چری قهوه‌ای (Cherry MX Brown)
سوییچ چری قهوه‌ای (Cherry MX Brown)
سوییچ چری قهوه‌ای (Cherry MX Brown)

Cherry MX Brown یا سوییچ‌ چری قهوه‌ای هم‌اکنون یکی از محبوب‌ترین انواع سوییچ در میان تمام کاربران به شمار می‌آید. این محبوبیت احتمالا به این خاطر است که سوییچ قهوه‌ای، ترکیب جالبی از گیمینگ و تایپینگ را به وجود آورده است. این سوییچ دارای بازخورد لمسی است اما به اندازه سوییچ Cherry MX Blue صدا و نویز ایجاد نمی‌کند. با استفاده از این نوع سوییچ می‌توان به سرعت کلید‌های کیبورد را فشار داد و این موضوع، آن را برای تجربه بازی‌های MOBA (بتل آرنای آنلاین چند نفره)، MMO (چند نفره آنلاین کلان) و استراتژی همزمان (RTS) مناسب و ایده‌آل می‌سازد. علاوه بر این، استفاده از سوییچ‌های Cherry MX Brown در محیط عمومی به دلیل صدای کمتری که نسبت به سوییچ چری آبی تولید می‌کنند، ترجیح داده می‌شود.

از میان کیبوردهای منتخب و ممتاز که به سوییچ چری قهوه‌ای مجهز شده‌اند، می‌توان به کیبورد گیمینگ مکانیکال گلوریوس Glorious GMMK Full Size Prebuilt Brown اشاره کرد.

نام Cherry MX Brown
سازنده Cherry
سوییچ لمسی
فاصله تحریک 2 میلی متر
نیروی تحریک 55cN
ارتقا و بروزرسانی 2019 سوییچ‌های چری

در سال 2019 شرکت چری که به عنوان خالق و سازنده اصلی سوییچ‌های Cherry MX شناخته می‌شود، پروسه و روند تولید خود را تغییر داد. به عنوان مثال، سطح و ظاهر جدیدی برای ساقه سوییچ به وجود آمد که باعث افزایش طول عمر می‌شد. با همین ارتقا، شرکت چری حالا به جای گارانتی 50 میلیون کلیک (نقطه تحریک)، گارانتی 100 میلیون کلیکی را بدون کاهش کیفیت عملکرد ارائه می‌دهد. علاوه بر این، بروزرسانی تماس‌ها نیز هیجان انگیز به نظر می‌رسد. چری در ارتقای جدید، شعاع خمیدگی را بهینه کرده تا زمان پرش و بازگشت سوییچ‌ها کاهش یابد. تمام سوییچ‌های چری که از تاریخ 1 ماه نوامبر سال 2019 تاکنون تولید شده‌اند، از این ارتقا و بروزرسانی بهره می‌برند.

سوییچ‌های Cherry MX بیشتر

کیبورد Asus ROG Claymore با سوییچ‌های چری
کیبورد Asus ROG Claymore با سوییچ‌های چری
 سوییچ چری نقره‌ای سریع (Cherry MX Speed)

یک سوییچ خطی شبیه به سوییچ چری قرمز که فاصله تحریک آن تنها 1.2 میلی متر است. سوییچ Cherry MX Speed بیشتر برای تجربه بازی‌های ویدیویی یا گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوییچ چری سبز (Cherry MX Green)

سوییچ Cherry MX Green یا چری سبز، شبیه به سوییچ چری آبی است اما نیروی تحریک آن 80 سانتی نیوتون است. این سوییچ‌ها بیشتر برای کلید Space یا Space Bar مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوییچ چری بی‌رنگ و خاکستری (Cherry MX Clear و Cherry MX Grey)

سوییچ Cherry MX Clear یا چری بی‌رنگ، مشابه سوییچ چری قهوه‌ای است اما نیروی تحریک آن 65 سانتی نیوتون است (55cN برای قهوه‌ای). با این حال، سوییچ چری خاکستری، یک نسخه دیگر از سوییچ چری قهوه‌ای است که نیروی تحریک بیشتری (80 سانتی نیوتون) دارد. این سوییچ‌ها در برخی از کیبوردها استفاده می‌شوند اما به صورت کلی نادر هستند.

سوییچ‌ های دیگر

کیبورد BlackWidow Chroma V2 با سوییچ زرد شرکت ریزر
کیبورد BlackWidow Chroma V2 با سوییچ زرد شرکت ریزر
سوییچ Kailh (مشکی، قرمز، آبی، قهوه‌ای)

در سال‌های اخیر تعداد شرکت‌هایی که از سوییچ‌های تولید کننده چینی Kailh یا Kaihua Electronics Co استفاده می‌کنند، به شدت بالا رفته است. مشخصات فنی سوییچ‌های Kailh به مانند سوییچ‌های Cherry MX (با رنگ‌های مشابه) است و با این که سوییچ‌های Kailh از روی سوییچ‌های Cherry MX کپی شده، عملاً به معنی کیفیت پایین‌تر آن‌ها نیست. این شرکت و تولید کننده چینی در زمینه ساخت سوییچ‌های الکترونیکی بیش از 25 سال تجربه دارد.

از نمونه کیبوردهای مکانیکال مجهز شده به سوییچ Kailh قرمز می‌توان به کیبورد گیمینگ مکانیکال سادس Sickle Kailh Red Switch اشاره کرد.

سوییچ Razer (سبز، نارنجی و زرد)

سوییچ‌های سبز و نارنجی ریزر (Razer)، دو نوع سوییچ دیگر را به کیبوردهای مکانیکال اضافه می‌کنند. هر دو این سوییچ‌ها با همکاری شرکت Kailh (و احتمالاً شرکت‌های دیگر) تولید شده‌اند اما مشخصات فنی و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. سوییچ سبز ریزر شبیه به سوییچ آبی چری بوده اما فاصله و نیروی تحریک آن کمتر است. سوییچ نارنجی ریزر می‌تواند با سوییچ قهوه‌ای چری مقایسه شود اما فاصله تحریک کمتری نسبت به آن دارد. این در حالی است که سوییچ زرد ریزر به سوییچ قرمز چری شبیه است اما فاصله تحریک بسیار کمتری نسبت به آن دارد. این سوییچ برای اولین بار در کیبورد BlackWidow Chroma V2 مورد استفاده قرار گرفت. شما می‌توانید مشخصات دقیق را در زیر مشاهده کنید.

از نمونه کیبوردهای مجهز شده به سوییچ سبز شرکت ریزر می‌توان به کیبورد گیمینگ ریزر BlackWidow V3 TKL Green Switch اشاره کرد. همچنین از نمونه کیبوردهای مجهز شده به سوییچ نارنجی و بی‌صدای شرکت ریزر می‌توان به کیبورد گیمینگ مکانیکال ریزر BlackWidow Lite Stormtrooper Orange Silent اشاره داشت.

*شرکت ریزر برای محاسبه نیروی تحریک از واحد گرم (g) استفاده می‌کند.

نام Razer Green Switch
سازنده Razer / Kailh / دیگران
سوییچ کلیکی
فاصله تحریک 1.9 میلی متر
نیروی تحریک 50g
نام Razer Orange Switch
سازنده Razer / Kailh / دیگران
سوییچ لمسی
فاصله تحریک 1.9 میلی متر
نیروی تحریک 45g
نام Razer Yellow Switch
سازنده Razer / Kailh / دیگران
سوییچ خطی
فاصله تحریک 1.2 میلی متر
نیروی تحریک 45g
سوییچ رومر جی (Romer-G)
Romer-G یک نوع دیگر از سوییچ کیبوردهای مکانیکال است که توسط شرکت لاجیتک (Logitech) و با مدل Orion Spark G910 معرفی شد. این سوییچ‌ها با همکاری لاجیتک و شرکت ژاپنی Omron ساخته شده است. سوییچ‌های Romer-G اصلی دارای بازخورد لمسی‌اند و از بیشتر سوییچ‌های چری سر و صدای کمتری دارند. این سوییچ‌ها به صورت خاص برای گیمرها طراحی شده‌ و بیشترین شباهت را با سوییچ‌های قهوه‌ای چری دارند. با این حال، سوییچ‌های Romer-G با فاصله کمتری تحریک می‌شوند و به نیروی کمتری برای فشردن نیاز دارند. کمی بعد، لاجیتک نام سوییچ‌های خود را Romer-G Tactile گذاشت و یک متغیر دیگر به نام Romer-G Linear را نیز به فهرست سوییچ‌های خود اضافه کرد که طبیعتاً هیچ بازخورد لمسی خاصی ندارند. مشخصات دقیق این مدل‌ها را در زیر مشاهده کنید:
نام Romer-G Tactile
سازنده Logitech
سوییچ لمسی
فاصله تحریک 1.5 میلی متر
نیروی تحریک 45g
نام Romer-G Linear
سازنده Logitech
سوییچ خطی
فاصله تحریک 1.5 میلی متر
نیروی تحریک 45g
سوییچ Logitech GX

به غیر از سوییچ‌های Romer-G، شرکت لاجیتک همچنین سوییچ‌هایی را تولید کرده که بیشتر شبیه به سوییچ‌های کلاسیک Cherry MX هستند. اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، باید به سوییچ‌های GX Blue، GX Red و GX Brown اشاره کنیم که هر کدام ظاهر و خصوصیات متناظر با سوییچ Cherry MX دارند.

از نمونه کیبوردهایی که به سوییچ GX آبی مجهز شده‌اند، می‌توان به کیبورد گیمینگ لاجیتک G-PRO GX BLUE Clicky اشاره کرد.

سوییچ OmniPoint از SteelSeries
کیبورد SteelSeries Apex Pro دارای سوییچ OmniPoint
کیبورد SteelSeries Apex Pro دارای سوییچ OmniPoint

سوییچ SteelSeries از OmniPoint به معنی واقعی کلمه یک سوییچ همه کاره است! با این سوییچ شما می‌توانید تصمیم بگیرید که در چه نقطه‌ای به مرحله درگیر یا تحریک شدن سوییچ برسید. فاصله تحریک در این مورد از دامنه و بازه 0.4 تا 3.6 میلی متر برای هر کلید، قابل تنظیم است. اما چنین ویژگی‌ و امکانی چگونه به وجود آمده است؟ سوییچ SteelSeries OmniPoint با استفاده از سنسورهای مغناطیسی چنین امکانی را فراهم کرده که فاصله فشار وارد شده را در هر زمان اندازه گیری می‌کند. سوییچ‌های OmniPoint در اصل سوییچ‌های خطی‌اند، بنابراین حس و حال آن‌ها تقریباً شبیه به سوییچ‌‌‌های قرمز چری است. بد نیست بدانید که اولین و (فعلا) تنها کیبوردی که به سوییچ OmniPoint مجهز شده، کیبورد گیمینگ استیل سریز APEX PRO OmniPoint Switch محسوب می‌شود.
محسوب می‌شود.

سوییچ QS1 از SteelSeries

سوییچ QS1 از طرف SteelSeries یک سوییچ خطی است که فاصله تحریک بسیار کمی دارد. این سوییچ با هدف سرعت بالا ساخته شده و گیمرهایی را هدف قرار داده که واکنش‌های سریع برایشان مهم است. این سوییچ‌ها باز هم توسط شرکت چینی Kailh ساخته شده‌ و از میان سوییچ‌های چری، بیشترین شباهت را با Cherry MX Red دارند.

نام QS1
سازنده Kailh
سوییچ خطی
فاصله تحریک 1.5 میلی متر
نیروی تحریک 45g
سوییچ QX2 از SteelSeries

QX2 نسل جدید سوییچ‌های SteelSeries محسوب می‌شود که با همکاری شرکت چینی Gateron ساخته‌ شده‌اند. با استفاده از همان اطلاعاتی که از سوییچ‌های چری داریم، در اینجا نیز رنگ ساقه تعیین کننده ویژگی‌های این سوییچ محسوب می‌شود: سوییچ‌های خطی دارای رنگ قرمز، سوییچ‌های لمسی دارای رنگ قهوه‌ای و سوییچ‌های کلیکی دارای رنگ آبی هستند. سوییچ‌های خطی با کیبورد Apex 750 معرفی شدند و دو مدل دیگر نیز با کیبورد Apex 7 راه خود را به بازار پیدا کردند.

سوییچ‌‌ های کم ارتفاع (Low-Profile)

سوییچ‌های کم ارتفاع یا Low Profile
سوییچ‌های کم ارتفاع یا Low Profile

سوییچ‌ های کم ارتفاع یا Low Profile به صورت خاص، سوییچ های تخت هستند که برای ساخت کیبوردهای مکانیکال بسیار نازک مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که این کیبوردها دارای اندازه و ضخامت کوچک‌تر و باریک‌تری هستند، فاصله حرکتی آن‌ها معمولاً کوتاه‌تر از کیبوردهای مکانیکال معمولی است.

اما بیایید با انواع سوییچ این کیبوردهای نازک و باریک آشنا شویم:

سوییچ Cherry MX کم ارتفاع

شرکت چری از سال 2018، کار ساخت سوییچ‌های کم ارتفاع را آغاز کرد. سوییچ چری کم ارتفاع قرمز، یک سوییچ خطی است که در فاصله 1.2 میلی متر درگیر و تحریک می‌شود. این سوییچ‌ها به صورت کلی به درد بازی و تایپ کردن می‌خورند. سوییچ MX Low Profile Speed در این دسته قرار می‌گیرد که فاصله تحریک را کمتر از قبل کرده و تنها به 1 میلی متر می‌رساند. این سوییچ‌ها بیشتر برای گیمینگ پیشنهاد می‌شوند.

سوییچ Logitech GL

GL، سوییچ‌های کم ارتفاع شرکت لاجیتک هستند و این بدان معنی است که ارتفاع آن‌ها نسبت به سوییچ کیبوردهای معمولی، نصف شده است. این نوع سوییچ‌های جالب برای اولین بار با کیبوردهای Logitech G815 و Logitech G915 معرفی شدند. به صورت کلی، سه نوع سوییچ GL وجود دارند که بر اساس بازخوردی که در هنگام کار ارائه می‌دهند، تقسیم بندی می‌شوند. این سه نوع سوییچ عبارتند از GL Clicky (کلیکی)، GL Tactile (لمسی) و GL Linear (خطی). نقطه تحریک این سه مدل، 1.5 میلی متر اعلام شده است.

سوییچ‌های اپتیکال (Optical)

سوییچ‌های اپتیکال در برخی مواقع با نام سوییچ‌های Opto-Mechanical نیز شناخته می‌شوند. این سوییچ‌ها یک نوآوری جدید به حساب می‌آیند و ممکن است در آیندۀ کیبورد‌های مکانیکال با کیفیت، نقش به‌سزایی را ایفا کنند. سوییچ‌های اپتیکال برخلاف سوییچ‌های قدیمی مکانیکال که به وسیله ارتباط فلز با فلز تحریک یا درگیر می‌شدند، با یک پرتو و سیگنال ریز از نور فعال می‌گردند. با وجود سوییچ اپتیکال، برخورد فیزیکی کمتری صورت می‌گیرد و در نتیجه، احتمال خرابی و بروز مشکل در آن‌ها با استهلاک فیزیکی کمتر، کاهش می‌یابد.

چندین شرکت‌ و سازنده‌ مختلف در حال حاضر وجود دارند که سوییچ‌های اپتیکال می‌سازند. یکی از همین برندها و شرکت‌های مشهور، ریزر (Razer) است که سوییچ‌های اپتیکال خود را برای اولین بار در سال 2018 معرفی کرد. این سوییچ‌ها برای اولین بار در کیبوردهای Razer Huntsman و Razer Huntsman Elite دیده شدند. اما بیایید با انواع و اقسام سوییچ‌های اپتیکال شرکت Razer آشنا شویم.

سوییچ‌ اپتیکال کلیکی Razer
سوییچ‌ اپتیکال کلیکی Razer
سوییچ‌ اپتیکال کلیکی Razer

همانطور که از نام این مدل از سوییچ‌ها برمی‌آید، سوییچ‌های اپتیکال کلیکی شرکت ریزر (Razer Clicky Optical Switch) دارای بازخوردهای لمسی و صدادار هستند. در زمینه رنگ سوییچ، شرکت ریزر تصمیم به انتخاب رنگ بنفش گرفته است.

از نمونه کیبوردهای مجهز شده به سوییچ کلیکی بنفش شرکت ریزر، می‌توان به کیبورد گیمینگ ریزر Huntsman Purple Switch Quartz اشاره کرد.

نام Razer Clicky Optical
سازنده Razer و همکاران
سوییچ کلیکی
فاصله تحریک 1.5 میلی متر
نیروی تحریک 45g
سوییچ‌ اپتیکال خطی Razer
سوییچ‌ اپتیکال خطی Razer
سوییچ‌ اپتیکال خطی Razer

سوییچ‌های اپتیکال شرکت ریزر دارای یک نمونه خطی نیز هستند که فاصله تحریک بسیار کوتاهی دارند. برای فشار دادن و درگیر کردن کلید‌ها در کیبوردهای دارای سوییچ اپتیکال خطی ریزر،‌ تنها کافی است فشاری حتی کمتر از فشار لازم برای درگیر کردن سوییچ‌های Cherry MX Red را وارد نمایید. با توجه به خصوصیات این سوییچ‌، می‌توان گفت که عادت کردن به کار با آن به مقداری زمان نیاز دارد.

از نمونه کیبوردهایی که به سوییچ اپتیکال خطی شرکت ریزر مجهز شده‌اند، می‌توان به کیبورد گیمینگ ریزر Huntsman Elite Linear Red Switch اشاره کرد.

نام Razer Linear Optical
سازنده Razer و همکاران
سوییچ خطی
فاصله تحریک 1.0 میلی متر
نیروی تحریک 40g
سوییچ‌ اپتیکال آنالوگ Razer
سوییچ‌ اپتیکال آنالوگ Razer
سوییچ‌ اپتیکال آنالوگ Razer

سوییچ‌های اپتیکال آنالوگ این قابلیت را دارند که نه تنها فشار دادن یک کلید را شناسایی کنند، بلکه میزان فشار وارده روی آن کلید را نیز اندازه گیری نمایند. از آنجایی که در این مدل با فناوری آنالوگ سر و کار داریم و خبری از مفهوم دیجیتال نیست، حتی کوچکترین تغییرات نیز حس می‌شوند و هیچ چیز به صورت صفر و یک (روشن و خاموش) کار نمی‌کند. با استفاده از این سوییچ‌های جالب، حرکت و کنترل در بازی‌های ویدیویی به شدت بهبود می‌یابد؛ دقیقاً مانند استیک‌های آنالوگ یک کنترلر!

علاوه بر این، سوییچ‌های اپتیکال آنالوگ می‌توانند تنظیم شوند که در چه فاصله‌ای به نقطه تحریک برسند و حتی می‌توان دو عملگر و حرکت متفاوت را برای یک کلید ست و تنظیم کرد؛ به صورتی که با فشار کم، یک عمل انجام شود و با فشار زیاد، عمل دیگری روی صفحه نمایشگر مشاهده گردد. اولین کیبورد شرکت ریزر که به صورت کامل از سوییچ‌های اپتیکال آنالوگ بهره گرفت، کیبورد گیمینگ ریزر Huntsman V2 Analog
محسوب می‌شود که در ماه فوریه سال 2021 میلادی به بازار عرضه شد. همانطور که در فهرست پایین مشاهده می‌کنید، فاصله تحریک این سوییچ از 1.5 تا 3.6 میلی متر متغیر است. این کیبورد شاید یکی از بهترین و البته گران‌ترین گزینه‌هایی است که می‌توانید برای تجربه بازی‌های ویدیویی خریداری کرده و استفاده نمایید.

نام Razer Analog Optical Switch
سازنده Razer و همکاران
سوییچ خطی
فاصله تحریک 1.5 – 3.6 میلی متر
Actuation Force متغیر

در این قسمت مفصل و تقریباً طولانی از سری مطالب تک پدیا، سعی کردیم از صفر تا صد سوییچ های کیبوردهای مکانیکال و انواع و اقسام آن‌ها صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه دهیم. شاید تا پیش از پیدا کردن شناخت درباره انواع و اقسام سوییچ‌ کیبوردهای مکانیکال و رنگ‌ و عملکرد مختلف آن‌ها، برای خرید یک کیبورد مکانیکال با مشکلات بسیاری مواجه می‌شدید و خود را در میان طیف عظیمی از مدل‌ها، سردرگم می‌یافتید. با این حال، حالا با این راهنمایی که سعی کردیم در جامع‌ترین حالت خود باشد، می‌توانید معنی و مفهوم هر رنگ و مدل را درک کرده و با شناخت کافی نسبت به خرید یا استفاده از آن‌ها، اقدام نمایید.

نظر شما در مورد این قسمت از تک پدیا چیست؟ آیا اطلاعات خوب و مفیدی درباره انواع سوییچ کیبوردهای مکانیکال کسب کردید؟ آیا از کاربران کیبوردهای مکانیکال هستید؟ آیا برند و نوع سوییچ کیبورد مکانیکال خود را می‌دانید؟ حتماً نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع
Mechanical-KeyboardDygma

نوشته های مشابه

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
emad.atf
emad.atf
3 سال قبل

بسیار کامل و جامع بود. خسته نباشید آقای عالی خانی

مهدی
مهدی
3 سال قبل

سلام خسته نباشید
میخاستم مشکلمو بهتون بگم ک من ی کیبورد مکانیکال بلو سوییچ گرفتم ک بعد از 2 ماه دکمه دی خیلی قط و وصلی داره چیکارش کنم این مشکلو ☹️☹️

آوا اشرفی
پاسخ به  مهدی
3 سال قبل

سلام دوست عزیز. ممکنه مشکل از پورت USB تون باشه. پورت رو عوض کنین، شاید مشکل حل بشه. ممکنه مشکل از درایور هم باشه. اگه کیبوردتون نرم افزار داره، حتماً اون رو نصب و یا به آخرین نسخه آپدیتش کنین. اگه نرم افزار امکانش رو داره، کیبورد رو ریست کنین. ممکنه مشکل از طرف ویندوز هم باشه و کیبورد رو درست شناسایی نکنه، در اینصورت پیشنهاد میکنم از طریق Device Manager کیبورد رو Uninstall کرده و بعد سیستم رو Restart کنین. اگه این قطع و وصلی که میگین برای همه دکمه های کیبورد باشه، بعیده که با مشکل سخت افزاری طرف باشین. اما اگه از طرقی که گفتم مشکل حل نشد، باید کلیدهارو جدا کرده و خود کیبورد و سوییچ هارو بررسی کنید. محتمل ترین مسئله سخت افزاری که ممکنه پیش اومده باشه، خاک گرفتگی یا درکل کثیف شدن اتصالات سوییچ به PCB (تقاطع اتصال) هست. بهترین راه برای تمیز کردن این بخش، بهتره که از اسپری تمیز کننده استفاده کنین و با نازل تقاطع اتصال رو تمیز کنین. البته این کار کمی نیاز به آشنایی داره و اگر فکرمیکنین خودتون نمیتونین انجامش بدین، کیبورد رو به یه متخصص بسپارین. اگه مشکل دیگه ای بود، خوشحال میشیم بیشتر کمک تون کنیم.

دکمه بازگشت به بالا